Tahun : 4
Bil Murid : 25 Orang
Masa : 60 minit
Tema : Menyiasat Alam Bahan
Bidang Pembelajaran (LA) : Sifat Bahan
Objektif Umum(LO) : Memahami bahan asli dan bahan sintetik
Hasil Pembelajaran(LOT) : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:
· Mengenalpasti bahan asli dan bahan sintetik
· Menyatakan sekurang-kurangnya 3 bahan asli dan 2 bahan sintetik
Kemahiran Proses Sains: Memerhati, berkomunikasi, membanding beza.
Pendekatan Pengajaran dan Pembelajaran :Konstruktivisme
Strategi : Aktiviti `Hands-on dan minds - on’
Fasa Pengajaran | Isi Kandungan | Aktiviti P&P | Catatan |
Set Induksi (5 minit) | Bahan asli dan bahan sintetik | 1. Guru menunjukan 2 buah kerusi ( kerusi kayu & kerusi plastik. 2. Guru mengemukakan soalan secara lisan. 1. Apakah bahan yang digunakan untuk membuat kerusi di hadapan? 2. Adakah kedua-dua objek ini diperbuat daripada bahan yang sama. | BBM: kerusi kayu, kerusi plastik. K.P.S: memerhati, komunikasi, membanding beza. NILAI MURNI: sifat ingin tahu. |
Perkembangan 10 Minit | Mengenalpasti bahan asli dan bahan sintetik. Bahan Asli: bahan semulajadi yang diperoleh daripada tumbuhan, haiwan dan batuan. Bahan Sintetik: bahan buatan manusia yang dihasilkan melalui proses kimia. | 1. Meminta murid menyatakan contoh bahan asli dan sintetik yang terdapat di dalam bilik darjah secara lisan serta meminta murid menulis jawapan di papan hitam. 2.Guru memberi penerangan mengenai bahan asli dan sintetik kepada murid. | |
Pencetusan idea 15 Minit | Mengelas objek mengikut bahan. Bahan asli Contoh: Kayu Kulit Logam Bahan sintetik Plastik Kain sintetik Nota:Gabungan bahan asli dan sintetik. Contoh: Payung | 1.Guru menunjukan beberapa contoh objek yang diperbuat dari bahan asli dan sintetik di hadapan kelas. 2. Meminta murid menyatakan objek yang ditunjukan di hadapan secara rawak. 3. Dalam kumpulan yang sedia ada, murid-murid dikehendaki mengelaskan semua objek mengikut jadual yang disediakan. | K.P.S: mengelas, memerhati, komunikasi Nilai Murni: Bekerjasama, berani mencuba. A.B.M. Bahan yang disediakan oleh guru. Contoh, tali pinggang, botol plastik, tembikar kecil,cincin logam, pemadam, berus,payung. |
Penstrukturan semula idea 15 minit | Laporan daripada dapatan murid | Jenis Aktiviti : Pembentangan 1. Wakil daripada setiap kumpulan melaporkan hasil dapatan. 2. Setiap kumpulan disarankan untuk membuat perbandingan. 3. Guru membuat ulasan terhadap hasil pembentangan setiap kumpulan. | K.P.S: komunikasi, Nilai Murni: berdikari, bekerjasama, berani. A.B.M: Kertas Putih, Maker Pen, Pembaris |
Aplikasi idea 10 Minit | Lembaran kerja | 1. Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid. 2. Guru dan murid berbincang mengenai soalan serta jawapan yang paling tepat. | K.P.S. Komunikasi Nilai Murni: Bekerjasama, adil dan saksama, berani mencuba. A.B.M Lembaran kerja. |
Refleksi 5 minit | Bahan Asli: bahan semulajadi yang diperoleh daripada tumbuhan, haiwan dan batuan. Bahan Sintetik: bahan buatan manusia yang dihasilkan melalui proses kimia. Mengelas objek mengikut bahan. i. Bahan asli Contoh: · Kayu · Kulit · Logam ii. Bahan sintetik · Plastik · Kain sintetik | 1. Guru bersoal jawab dengan murid secara lisan. Soalan: 1. Nyatakan maksud bahan asli? 2. Nyatakan maksud bahan sintetik? 3. Namakan 3 contoh bahan asli? 4.Namakan 2 contoh bahan sintetik? | K.P.S Komunikasi Kemahiran Berfikir Menjana idea |
Refleksi:
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Serta objektif pelajaran tercapai. Murid terlibat secara aktif dan murid seronok belajar melalui kaedah konstruktisvisme.
Kekuatan.
Penggunaan bahan maujud yang banyak sedikit sebanyak membantu dalam perlaksanaan pengajaran ini. Jadi murid lebih faham dengan apa yang disampaikan dengan ada contoh-contoh bahan seperti yang dinyatakan. Murid terlibat dan memberi kerjasama.
Kelemahan.
Murid tidak diberi peneguhan seperti hadiah atas sebab-sebab tertentu. Murid hanya diberi tepukan dan ucapan tahniah jika menjawab dengan betul.
Lampiran 1.
Lampiran 2
1. , tali pinggang, 2. botol plastik, 3.tembikar kecil, 4.cincin logam,5 pemadam, 6. berus,7. payung.
Lembaran kerja 1.
( CONTOH JADUAL CADANGAN YANG DISEDIAKAN OLEH MURID)
BAHAN ASLI | BAHAN SINTETIK |
Lembaran Kerja 2.
Lembaran kerja 2
1. Tandakan ( √ ) pada bahan asli dan ( X ) untuk bahan Sintetik .
a) Kapas ( ) f ) Sutera ( )
b) Getah ( ) g) Kulit ( )
c) Plastik ( ) h) Kain Sintetik ( )
d) Kayu ( ) i ) logam ( )
e) Kaca ( ) j ) bulu ( )
- Mengapakah kita perlu memulihara bahan asli?
a.___________________________________________
___________________________________________
b.___________________________________________
___________________________________________
No comments:
Post a Comment